جلوی از دست رفتن نسلهای جدید را بگیریم
مسئلهى تعليم و تربيت، مسئلهى زندگى بخشيدن و ولادت بخشيدن به يك مخاطب و يك انسان است. اسلام با اين چشم نگاه ميكند. شما تلاش كنيد، سعى كنيد يك بخشى از زمينى را كه خشك به نظر ميرسد، بكاويد و از آنجا چشمهاى جارى شود؛ شما يك بذرى را كه خيلى ناچيز به نظر ميرسد، در زمين مستعدى بكاريد و آن را آبيارى كنيد، تا نهال سرسبزى از آن متولد شود.
مقام معظم رهبري – ديدار با فرهنگيان شيراز – 12/2/1387
مجمع اسلام ناب قم با توجه به رسالت فرهنگي حوزويان و غربت و مظلوميت موضوع فرهنگ در كشور و بنا به رسالت فرهنگي حوزويان و همچنين تقارن اين ايام با هفته گراميداشت مقام معلم و موضوع تربيت، بيانيه اي صادر كرد:
بیانیه مجمع اسلام ناب، طلاب حوزه علمیه قم:
بسمه تعالي
در اين ميان انقلاب اسلامي ايران، نوري بر پهنه تاريك شب بود كه بار ديگر ندای خليفه اللهي انسان و بازتعريف زندگي الهی را سر داد و آثار پربرکت آن هنوز در سراسر جهان قابل مشاهده است.
اما با وجود رويش ها و توفيقات داخلي و خارجي اين حركت نوراني، ريزش ها و آفاتي نيز در اثر سيطره تكنولوژيك و رسانه اي تفكر مادي شرق و غرب بروز كرده كه جاي تأمل و توجه دارند.
طلاب حوزه هاي علميه، از آن جهت كه به مرض هاي روحي و معنوي انسان توجه دارند و با بدنه جامعه و علي الخصوص نسل جوان ارتباطي گسترده دارند، آفات ناشي از اثرگذاري رسانه هاي غفلت گستر و فسادانگيز غرب و شرق بر جوانان و نوجوانان كشورمان را مشاهده مي كنند لذا در اين مجال نكاتي را متذكر مي گردند:
1. بفرموده ي امام راحل تأسيس حكومت در اسلام نيز، با هدف تربيت انسان صورت مي پذيرد و اين يعني حكومت اسلامي بايد زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي لازم براي تحقق اين غايت را مهيا سازد. لذا توجه به كارآمدي نظام و اصلاح وضع معيشت، اشتغال، ازدواج، رفتار حاكمان و... از جمله لوازم منطقي اين حركت است، اما نتيجه منطقي و مهم ديگر، محوريت یافتن مساله فرهنگ است كه باورها، ارزش ها، هنجارها و نمادهاي جامعه را تشكيل مي دهد. متأسفانه اما چنانچه رهبر معظم انقلاب نيز اشاره فرمودند، فرهنگ در كشور ما مظلوم است! تداوم اين مظلوميت مي تواند تبعات بسيار سنگيني را بر آينده انقلاب اسلامي به بار آورد.
2. در برهه كنوني، از ميان ابزارهاي فرهنگ ساز، رسانه هاي مختلف موجود نقشي بي بديل را بازي مي كنند كه شايد در نسل هاي گذشته اين اثرگذاري كمرنگ تر بود. از طرفي شرايط رشد تكنولوژيك در عرصه رسانه به نحوي است كه ديگر سخن گفتن از سانسور و حذف و ممانعت نيز دارد رنگ مي بازد و گسترش ابزارهای رسانه ای به گونه اي است كه فرد، در هر زمان و مکان، امکان استفاده از رسانه های جهانی را دارد. اندك توجهی به میزان گسترش اين ابزارها در ميان نسل هاي نوجوان و جوان كنوني كشورمان، اين زنگ خطر را با صداي بلندتري به گوش مي رساند. لذا راهبرد اصلی مواجهه را باید در ترمیم زيرساخت اصلي یعنی مساله تربيت و مصونيت زایی آن مشاهده کرد.
3. متأسفانه از توجه به اين معنا غفلت شده است كه گسترش فرهنگ مادي و تجمل گرايي و مصرف زدگي در عرصه اقتصادي نتيجه اي جز تأخير در ازدواج، گسترش فساد اخلاقي، غفلت زايي، دوري از معنويت و سرگرم شدن به انواع گناهان را در پي نخواهد داشت و به عبارتي اقتصاد و فرهنگ قابل تفكيك از هم نيستند. تبعات گرانسنگ كم توجهي به اين مسائل، آمارهاي تكان دهنده اي را پيرامون معضل طلاق، اعتياد، فساد اخلاقي، جنايت و... ميان جوانان زير 30 سال ما نتيجه داده است كه مايه تأسف و نگرانی جدی است و سرپوش گذاردن بر آنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.
4. براي مواجهه با موج سنگين نفوذ فرهنگ غرب به كشورمان، بي شك راهي جز بسيج شدن همه نخبگان توانمند حوزوي و دانشگاهي و ارگان هاي ذيربط و رسانه ها و... وجود ندارد و قطعاً ديگر با مدیران معمولي و برنامه ريزي هاي ضعيف و تك بعدي ممکن نخواهد بود. متأسفانه ولي شاهديم كه همچنان، ارگان هاي اصلي مؤثر در تربيت مانند آموزش و پرورش، به عهده نيروهاي غير فرهنگي با نگاه هاي سطحي واگذار مي شوند که نتیجه آن سلطه ی نگرش بودجه محور بر کارهاست.
5. شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به تناسب توقع رهبري از ايشان ظاهر شود و در عين ساماندهي برنامه اي مدون براي مواجهه با اين هجوم خانمان سوز رسانه اي، از هر اقدام خلاف جهت جلوگيري نمايد. نمي توان همچنان شاهد ترويج روحيه مصرف زدگي و تجمل گرايي در صدا و سيما بود و آن گاه افزايش آمار فساد و طلاق و اعتياد و... كه گوشه اي از آنها در صفحات روزنامه ها انعكاس مي يابند را شاهد نبود.
6. مواجهه موثر با این هجوم رسانه ای گام دیگری را نیز طلب می کند که از آن غفلت شده است و آن آموزش خانواده ها بعنوان مهمترین بستر تربیت است. آشنا کردن خانواده ها با آثار و تبعات رسانه های جدید، توانمندسازی ایشان برای مواجهه مناسب با شرایط جدید، استفاده آگاهانه از رسانه ها و... از موارد مهم مورد توجه اند که به ایجاد مصونیت نسبی در فرزندان کمک خواهند کرد.
7. مراجع عظام، علماي اعلام، فضلاء و همه طلاب و روحانيون كشور نيز در اين برهه رسالتي سنگين بر عهده دارند. حوزه هاي علميه بايد در همه ابعاد فكري، فرهنگي، تبليغي ظاهر شوند و با تهيه نرم افزارهای فکری لازم، ساماندهي گردان هاي تبليغي، تهيه برنامه هاي دقيق، مطالبه از ارگان هاي دولتي داراي بودجه هاي كلان فرهنگي و... به مصاف غرب بيايند و نسل جوان و نوجوان امروز و آينده كشور را از افتادن به مهلكه هايي كه ابديت شان را به تباهي خواهد كشاند نجات دهند. ان شاء الله
انقلاب اسلامي ايران آغاز راه بود نه پايان آن و چنين نيست كه بپنداريم كه بساط ظلم و ناراستي با انقلاب مردم ايران برچيده شد. و اگر اين را پذيرفتيم پس اكنون وظايفي بر دوشمان است و بايست اولاً مقصد اصلي و ثانياً راه رسيدنش را بشناسيم و ثالثاً حركت كنيم.